De Europese Commissie informeert woensdag Chinese fabrikanten dat de importtarieven op hun elektrische auto’s vanaf volgende maand met maximaal 25 procent omhooggaan, meldt de Financial Times op basis van bronnen. De reden is volgens de Britse zakenkrant de Chinese subsidies aan autofabrikanten, die Brussel beschouwt als buitensporig hoog.

Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken verklaarde dat China alle maatregelen zal nemen om zijn wettelijke rechten en belangen “krachtig te verdedigen”. De extra tarieven van de EU op Chinese auto’s schenden de principes van de markteconomie en zullen uiteindelijk Europa’s eigen belangen schaden, zei een woordvoerder.

Brussel beschuldigde Beijing eerder al van illegale overheidssteun aan de sector om de prijzen kunstmatig laag te houden. Op dit moment ligt het importtarief op Chinese auto’s nog op 10 procent.

De Europese Commissie doet al maanden onderzoek naar deze subsidies, maar dat blijkt lastiger dan verwacht. Autofabrikanten die onderzocht worden hebben of kunnen veel van de door de EU gevraagde informatie niet leveren, en de manier waarop subsidies gegeven worden is moeilijk te herleiden omdat ze niet alleen landelijk, maar ook vaak lokaal worden toebedeeld.

Ook in de Verenigde Staten speelt een soortgelijke kwestie. Vorige maand kondigde de Amerikaanse president Joe Biden aan dat het tarief voor de invoer van elektrische auto's uit China dit jaar stijgt van 25 procent naar 100 procent. Biden zei dat Beijing "vals speelt" in plaats van concurreert op handelsgebied.

Europa werd het afgelopen jaar overspoeld met Chinese merken van goedkopere elektrische auto's. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel.

Twijfels over effecten van importheffingen

Of het verhogen van de importtarieven het gewenste effect heeft, wordt betwijfeld. Uit analyses van de prijsstructuur van Chinese autofabrikanten, blijkt dat de hogere kosten opgeslokt kunnen worden zonder dat de consumentenprijs van de voertuigen stijgt. Aan de andere kant hebben ook Europese automerken last van de tariefstijging, omdat veel van hun elektrische vierwielers ook in China gemaakt worden.

Vrijwel alle topmensen van zowel Europese als Chinese automerken hebben de EU dan ook opgeroepen de importtarieven niet te verhogen, of zelfs te verlagen. “Verhoog de importheffingen niet”, zei topman Ola Källenius van Mercedes-Benz tegen de FT. “Ik ben tegendraads, ik denk dat het andersom moet: neem de importheffingen die we hebben en verlaag ze … dat is de markteconomie. Laat de concurrentie zijn werk doen.”

LEES OOK: China dreigt terug te slaan met importheffing van 25% voor auto’s uit de Europese Unie en de VS